Duurzame producten worden steeds belangrijker. Maar hoe ver gaan consumenten met hun zoektocht naar producten die zo min mogelijk het milieu belast. Deze producten kunnen zelfs financieel aantrekkelijker zijn voor veel mensen. De producten zijn vaak duurder maar gaan langer mee. Daarnaast bieden ze andere voorbeelden als energiebesparing. Ook kunnen subsidies of belastingkortingen helpen bij het verlagen van de aanschafprijs.
Er zijn steeds meer keurmerken om consumenten te helpen bij het kiezen van duurzame producten. Het meest betrouwbare is het Europees Keurmerk voor Biologische producten. Dit keurmerk stelt strenge eisen aan de producten voordat ze het keurmerk mogen dragen. Vooral producten als groenten & fruit, koffie, thee en vlees krijgen vaak dit keurmerk.
Duurzame kleding
In de kledingindustrie wordt het steeds belangrijker om op een duurzame manier tot de producten te komen. De kledingindustrie is op dit moment één van de meest vervuilende industrieën in de wereld. Maar er zijn initiatieven om dit aan te pakken. Het wordt steeds gebruikelijker om mee te doen aan een kleding ruil. Daarnaast zijn mensen steeds vaker bereid om hun ongedragen kleding of kleding die ze niet meer gaan dragen af te staan aan het goede doel. Daarnaast zijn mensen meer bezig met hun consumptiegedrag en hun financiële situatie waardoor ze minder kleding kopen die ze waarschijnlijk niet tot weinig gaan dragen.
Bij duurzame kleding hoeft het niet per se te gaan over tweedehandse kleding of kleding die geruild kan worden. Zo komen er steeds meer nieuwe merken in de kledingindustrie die hun producten duurzaam produceren. Zo maakt het merk ARMEDANGELS hun producten van 100% duurzame stoffen. Die stoffen zijn bijvoorbeeld biologisch katoen.
Energiebesparing
De overheid wil graag dat mensen meer doen aan energiebesparing. Zo zijn er subsidies en mogelijkheden om meer te lenen om bijvoorbeeld je huis verder te verduurzamen. Energievoorziening is hier één van de belangrijkste zaken van. Steeds meer consumenten kiezen voor zonnepanelen op hun dak om hun eigen huis van volledig duurzame energie te voorzien. De eerste stappen die de meeste mensen zetten om zich bezig te gaan houden met het verduurzamen van hun woning is het contact leggen met de energieleverancier. Het advies dat consumenten krijgen van deze energieleverancier is niet meteen het advies wat ze het meest vertrouwen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten het advies van milieuorganisaties en universiteiten eerder vertrouwen. De belangrijkste reden voor consumenten om te kiezen voor energiebesparing is het verlagen van de energierekening.